Wah wah wah... Bencinya Yui tak lama lagi nak sekolah ! Tiada masa Yui nak tidur sesuka hati dan bergerak 'malasyyy' macam Siput !! Hahaha amek kau ! Yui nie kalau korang nak tahu pemalas orangnya... Sampai bilik sendiri macam "SARANG LELABAH" !!! Mataii... Habislah Yui.
Itulah masa cuti nie, Yui kena warning dah oleh bapak Yui, die cakap kan...
"Bah, kemas2 lah bilik tu. Nanti ada cousin datang ke rumah, malu nanti." -Ayah
"Yalah, yah... :p" - sayalah tu... tetap malasyyy !!!
Yui dah nak buat dah... tapi tak tahu kenapa Yui nie pemalas lah... Lama dah nie penyakit nie... Hewhewhew... Sedangkan kucing Yui, Mr. Puss lagi aktif macam Safee Sali ! Nampak je guli, main gelecek sana, gelecek sini... Huhuhu payah Yui nak cegahnya... :'(
Okay, nie dia tips-tips Yui nak kongsi ! Baru je Yui tengok Entry NurizSpace Dot Com, wah nie Yui nak buat nie... Yeah !!!
Tapi, sebelum tu, nie dia barang-barang yang perlu disediakan sebelum "Misi Penting" setaraf macam James Bond... Jeng jeng jeng !!!
-Bakul sampah/beg sampah
-Vakum/penyedut habuk
-Penyapu
-Tuala lembap
-Baldi dan air
-Pemyembur atau air pencuci
-Sarung tangan getah
-Penyegar bilik
Gambar Hiasan kat Website Nurizspace.com |
1. Kenalpasti barang-barang mengikut jenis-jenis, seperti seluar baju, buku, alat tulis, sampah sarap, bahan yang tak perlu dan sebagainya dan bersihkan mengikut kategori barang2 tadi.
2.Tumpukan pada satu sudut pada satu masa, ini akan memudahkan kerja dan lebih tersusun. Siapkan satu sudut dahulu sebelum beralih ke ruang lain pula.
2.Tumpukan pada satu sudut pada satu masa, ini akan memudahkan kerja dan lebih tersusun. Siapkan satu sudut dahulu sebelum beralih ke ruang lain pula.
Tip Tambahan: Anda boleh tumpukan pada kerja kerja yang dirasa perlu dan penting terlebih dulu, contohnya membersih dan longgokan baju atau pakaian kemudian beralih kepada benda yang lebih kecil seperti mengemas barang barang kecil yang bertabur di dalam
bilik.
3. Boleh tetapkan masa pukul berapa anda perlu sudahkan setiap kerja membersih dan mengemas.
4. Bersih atau kemaskan cadar katil, jika perlu, salinlah cadar yang lama dan berbau. Buang segala barang atau sampah yang memberi bau busuk di dalam bilik.
5. Asingkan baju baju/pakaian yang nak dibasuh atau yang nak dilipat atau digantung di dalam almari.
6. Sediakan vakum atau penyedut habuk, sapu dan lap habuk di dalam bilik, pastikan tingkap dibuka.
Tutup dulu kipas supaya habuk tidak beterbangan.
Tip Tambahan: Lap dan buang dahulu habuk habuk di kipas atau habuk di bahagian atas ruangan bilik sebelum anda membersihkan bahagian lantai.
Gunakan tuala atau kain lembap supaya habuk tidak beterbangan di dalam bilik.
7. Sembur penyegar bilik, pewangi aroma atau titiskan pewangi aroma di atas mentol lampu tidur, supaya haruman dikeluarkan semasa lampu tidur dibuka. Bilik akan lebih wangi dan segar.
bilik.
3. Boleh tetapkan masa pukul berapa anda perlu sudahkan setiap kerja membersih dan mengemas.
4. Bersih atau kemaskan cadar katil, jika perlu, salinlah cadar yang lama dan berbau. Buang segala barang atau sampah yang memberi bau busuk di dalam bilik.
5. Asingkan baju baju/pakaian yang nak dibasuh atau yang nak dilipat atau digantung di dalam almari.
6. Sediakan vakum atau penyedut habuk, sapu dan lap habuk di dalam bilik, pastikan tingkap dibuka.
Tutup dulu kipas supaya habuk tidak beterbangan.
Tip Tambahan: Lap dan buang dahulu habuk habuk di kipas atau habuk di bahagian atas ruangan bilik sebelum anda membersihkan bahagian lantai.
Gunakan tuala atau kain lembap supaya habuk tidak beterbangan di dalam bilik.
7. Sembur penyegar bilik, pewangi aroma atau titiskan pewangi aroma di atas mentol lampu tidur, supaya haruman dikeluarkan semasa lampu tidur dibuka. Bilik akan lebih wangi dan segar.
Okay ! Aitzz belum lagi tu ! Nie kalau nak pastikan bilik ALWAYS BERSIH-SEBERSIHNYA !!! Check it out yo !!!
1. Sebagai rutin harian dan ia tidak membebankan atau memenatkan diri sepanjang masa..contohnya:
2. Sediakan bakul atau bekas untuk memasukkan pakaian kotor dan busuk di satu sudut.
3. Sediakan bakul sampah supaya anda tidak membuang sampah merata-rata.
4. Letak buku di rak yang disediakan, letak alat tulis dan pen di dalam bekas khas.
5. Simpan benda benda kecil seperti pin, pemadam, pelekat dan lain-lain di tempat khas.
6. Simpan barang barang yang kerap diguna di tempat yang mudah dicari dan simpan lah barang yang jarang diguna di tempat lain.
Jadikan lah semua tip tup ni sebagai rutin harian supaya ia tidak memenatkan diri setiap masa atau setiap hujung minggu.
Jadikan lah semua tip tup ni sebagai rutin harian supaya ia tidak memenatkan diri setiap masa atau setiap hujung minggu.
Ohyeah ! Ohyeah ! Dah selesai !!! Tips daripada NurizSpace Dot Com
Tata !!! ^_^
0 Kotak Hati:
Post a Comment